INTONASJON - ingen bryr seg om tuner'n du har på notestativet, Trine!

23.02.2021

Intonasjon på fløyte. Pffft! Vanskelig, ikke sant? Vi fløytister blir elsket og hatet. Elsket? Fordi fløyta er tidenes vakreste instrument når det låter bra. Hatet? Som regel pga. at det ikke helt sjelden er ganske surt både her og både der. Dette i mangel av god kontroll på gehør, embouchure-teknikk, selvtillit og konkret kunnskap om instrumentet. La oss snakke intonasjon! La oss utstyre DEG med redskaper for å få disse tingene enda bedre på plass. Here goes:

God intonasjon er nemlig ikke noe man ser på en maskin, det er noe man hører med sine menneskelige ører.

Fritt etter Edvard Munch
Fritt etter Edvard Munch



Vi har alle vært borti Tuner-Trine. Hun som sitter på korpsøvelsen og kommer med ekspertuttalelser om andres intonasjon på bakgrunn av en elektronisk duppeditt hun har stående på notestativet. «Du er for lav. Du er for lav. Jeg har tuner!» sier hun litt sånn selvtilfreds i en konfronterende besserwisser-tone, mens du og et par andre prøver å stemme en akkord. Også føler hun seg litt ekstra seriøs som har investert i en tuner som står "tilfeldig plassert" godt synlig på stativet hennes. Hvordan ellers skal alle de andre på øvelsen se hvor flink og pliktoppfyllende hun er? Sikkert i utgangspunktet godt ment, men litt sånn «irriterende flinkis», ikke sant? (Puh, godt du er enig! 😚💨) Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner er det en smart person som har sagt, og det gjelder også her. For den tuneren på notestativet kan fint brukes av den som gir stemmetonen, men etter det er det helt ubrukelig å ha den der.


Kan alle straks banke dette inn i huet: Én tone alene kan ikke være falsk eller sur.

God intonasjon er nemlig ikke noe man ser på en maskin, det er noe man hører med sine menneskelige ører. La det være helt klinkende klart. Og setningen «en fint intonert D» (tilfeldig eksempel) er i praksis en ufullstendig setning. For hva mangler? Jo, «i forhold til (...)». Kan alle straks banke dette inn i huet: Én tone alene kan ikke være falsk eller sur. For å kunne snakke om for høy eller for lav så fordrer det at vi har minst to toner. Intonasjon er forholdet mellom de to (eller fler) tonene, enten melodisk (at de kommer etter hverandre) eller harmonisk (at de kommer samtidig). Et helt stykke kommer ALDRI i sin helhet til å bli spilt innenfor det grønne lyset på en tuner, og det er heller over hodet ikke målet eller poenget.

En grusom, paralyserende følelse som en ikke-musiker på ingen måte kan sette seg inn i og forstå.

Intonasjon er vanskelig for alle musikere. Følelsen som brer seg ut i kroppen når noen, f.eks. en dirigent, sier foran hele orkesteret at man spiller surt ... er sur! Klarer man ikke raskt rette opp i det kan selvtilliten få seg en alvorlig knekk: man føler seg som en pariakaste-musiker som for menneskehetens beste burde holde seg helt unna musikkutøving i alle former. En grusom, paralyserende følelse som en ikke-musiker på ingen måte kan sette seg inn i og forstå.

Det er selvfølgelig helt feil at du er ubrukelig, og det er selvfølgelig ikke riktig at du bør holde deg unna musikkutøving. Har noen fått deg til å føle deg dum pga. intonasjon så er de en dustebæsjepromp selv. Intonasjon er faen så vanskelig, spesielt på lys treblås (tatt den heterogene treblåsklangen i betraktning, samt at tonene ligger tettere jo høyere opp du kommer så er det verst for oss!), og ingenting blir bedre av å latterliggjøre noen. Hvis du aldri har blitt introdusert for måter å øve på det før så er du jo dessuten ganske uerfaren. Dermed er det ikke det spor merkelig at intonasjon nærmest er en umulig oppgave noen ganger. Og en ting skal du vite: selv om vi alltid skal være ydmyke så handler gehør mye om selvtillit og å stole på seg selv også. Begynn å tvile på deg selv: du har tapt.

Det første jeg synes enhver seriøs musiker med ambisjoner om å få god intonasjonskontroll burde gjøre, er å sette seg litt inn i hvilke toner som er høye og lave på instrumentet.

Har du noen gang sittet i korps, dirigenten har stemt en og en musiker og du har grudd deg fryyyyktelig til det ble din tur? Og når det ble din tur og det ikke stemte så klarte du ikke en gang å høre selv om du var for høy eller for lav? Det har i hvert fall jeg. Mange ganger! Til og med etter at jeg ble student på Norges høyeste musikkskole har det skjedd. Til og med etter at jeg for første gang hadde satt min føtter innenfor et profesjonelt ensemble har jeg funnet meg selv i en situasjon hvor jeg har visst at jeg ikke stemte godt, men ikke hadde peiling på om jeg var høy eller lav. Så ta det helt med ro, kjære venn, du er langt fra alene og det skjer den beste, både titt og ofte.

Det første jeg synes enhver seriøs musiker med ambisjoner om å få god intonasjonskontroll burde gjøre, er å sette seg godt inn i hvilke toner som er høye og lave på instrumentet. Vær klar over dette: Ingen instrumenter er perfekte og det må gjøres en del kompromiss når man bygger f.eks. en fløyte, sånn at man skal kunne spille i alle tonearter på den. Det vil alltid variere litt fra instrument til instrument og person til person, men her har du en guide for hvor det sånn ca ligger på fløyte:

Pilene indikerer i hvilken retning du må intonere. Det vil si at ⬆️=toner som er lave på instrumentet og ⬇️=toner som er høye på instrumentet.

Lær deg dette sånn at du kan det. Hører du at intonasjonen er dårlig på en gitt tone vil du så raskt kunne gjette om du er for høy eller for lav, og du vil sannsynligvis som regel gjette riktig! PRO TIP, altså!!

En veldig kul måte å jobbe med intonasjon og stemming på er å bruke drone. Jeg snakker selvfølgelig ikke om et flyvende kamera som forstyrrer flytrafikken og spionerer på nabojenta som soler seg på verandaen, men en lang, liggende tone. Youtube har mange alternativer, så det er bare å bruke søkeordene "Drone in [sett inn notenavn]" og trykke Enter. Personlig er jeg veldig glad i å bruke en cellodrone (da søker jeg på "Cello drone in [sett inn notenavn]"), men du velger selvfølgelig din egen favoritt.

En av mine aller beste kompiser er den verdensberømte fløytesolisten Stephen Clark fra Skotland. For et par år siden introduserte han meg for en helt ✨genial✨ måte å jobbe med drone og intonasjon på. Dette har jeg siden brukt mye (!) både i min egen øving og i undervisning av andre. Stephen har MEGET sjenerøst tillatt meg å dele en liten øvelse fra den fabelaktige boken hans. 

[REKLAME] The Flute Gym (2020) er en fløytelærebok som blant annet tar for seg alle hovedområdene ved fløyteteknikk forklart på en svært lett og forståelig måte, til og med inklusive tilgang til videoer hvor han selv forklarer og demonstrerer. Skal du kjøpe én bok i år anbefaler jeg denne på det sterkeste!

© Stephen Clark/Voyage Press, delt med tillatelse.
© Stephen Clark/Voyage Press, delt med tillatelse.

Og det er nå det blir morsomt! Nå kan du søke opp en drone i F på Youtube og spille den av sånn passe høyt på en høytaler (For eksempel denne: https://www.youtube.com/watch?v=cC4DzsV4ivs). Følg disse punktene:

  1. Øv på å med vilje spille melodien for lavt intonert: altfor lavt intonert, litt lavt intonert, sånn passe lavt intonert. Gjenta flere ganger og legg merke til hvordan det høres ut og føles når du i varierende grad er for lav.
  2. Øv på å med vilje spille melodien for høyt intonert: altfor høyt intonert, litt høyt intonert, sånn passe høyt intonert. Gjenta flere ganger og legg merke til hvordan det høres ut og føles når du i varierende grad er for høy.

Til slutt skal du spille rent. Du vil nå oppdage av inntonasjon blir mye lettere når du har jobbet litt med utonasjon først. Du har rett og slett skrudd på gehøret ditt. Genialt, hva?! Er du gira?! Jeg er gira! Woop woop!

Du kan foresten bruke denne øvemåten på en hvilken som helst melodi. Bare finn fram en drone som passer tonearten på melodien du vil øve på.

En siste lille ting jeg heller ikke kan anbefale nok (vil faktisk nesten insistere!!) er å inkludere "note-bending" i din daglige øving. Konsekvensen av å bli god på note-bending er at du får en fleksibel embouchure og den nødvendige teknikken for enklere å kunne klare alle intonasjonsutfordringer du vil møte på i ditt musikkliv. Spill en hvilken som helst tone og jobb med å bende den nedover og oppover. Bruk leppene og ressonansrom i kroppen. Det er faktisk mulig å bende notene GANSKE langt både opp og ned (lettere ned, så oppover krever at du jobber mer). Gjør dette også med en drone. Hvor langt klarer du å bende f.eks. en tostrøken C? Ganske langt, det er jeg sikker på!

I løpet av denne posten har du lært

  1. om fløytas naturlige tendenser hva angår høye og lave toner,
  2. å jobbe med inntonasjon og utonasjon sammen med drone for å slå på gehøret og å kjenne på følelsen av for høyt og for lavt
  3. en øvemåte som muliggjør intonering i praksis (i form av embouchureteknikk).

Ikke vær som Tuner-Trine, folkens: Bruk ørene!

#tukutu #flute #eirikflute

Kjærlighet,

Eirik